Szaunázás cukorbetegség esetén

Testmozgás

2015-01-19

Az egyik legkellemesebb hely, ahova mehetünk ebben a téli hideg időben, kétségkívül a szauna.
Jól esik átmelegedni benne, egy-egy fárasztó nap után tökéletes kikapcsolódás. Mindemellett a szauna az egészségmegőrzés eszköze is, számtalan jótékony hatása ismert. Ezek a következők:

  • javítja a vérkeringést
  • rugalmassá teszi a bőrt
  • méregtelenít, gyorsítja az anyagcserét
  • immunerősítő hatású
  • szellemileg és fizikailag is felfrissít

Cukorbetegség esetén azonban vigyáznunk kell! Mindenekelőtt kérjük ki orvosunk véleményét. Ha ő úgy ítéli meg, hogy bizonyos feltételek mellett szaunázhatunk, akkor is be kell tartanunk alapvető szabályokat!

  • Szaunázás előtt és után mérjünk vércukrot (a legideálisabb, ha 6-8 mmol/l közé van beállítva).
  • Hipoglikémia megelőzésére, egy fóliazacskóban vigyünk magunkkal 4-6 szőlőcukor tablettát.
  • Szaunázás előtt ne adjunk inzulint, mert a felgyorsult véráramlás fokozza az inzulin felszívódását.
  • Védjük lábainkat, tusolás után, szaunázás előtt töröljük magunkat szárazra.
  • Rövid ideig és melegben szaunázzunk (finn szaunában): 10-15 percig. Ez esetben ugyanis csak 1-2°C-kal emelkedik meg a testhőmérséklet. A rövid ideig tartó testhőmérséklet emelkedés gyorsítja a legjobban az anyagcsere-folyamatokat.
  • Szaunázás után hűtsük le magunkat, először a végtagokat, majd a teljes testet. Lábunkra ezután húzzunk zoknit és így pihenjünk minimum 15 percet!
  • A bőrápolásról se feledkezzünk meg! A melegben kitágulnak pórusaink, szaunázás után krémezzük magunkat és hajunkat is kezeljük!

Amennyiben nem vagyunk biztosak abban, hogy jelen állapotban jót tesz-e a szaunázás, forduljunk orvoshoz szakvéleményért a biztonság érdekében!